Quantcast


Last updated: June 15. 2014 1:35PM - 268 Views
Associated Press



A cover image of the newsletter Wasla, or Link, on the website of the Arab Network for Human Rights Information, an Egyptian human rights and legal center focusing on freedom of expression and Internet freedom in the region, makes a parody of the political situation in Egypt. Egyptian security forces confiscated copies of the newsletter, and arrested a worker in the print shop, in Cairo, Egypt, June 15, 2014, saying the publication threatened the government. Arabic reads, "Go on Normandy" in the bubble, and "Psychological and social analysis of the rise of El-Sissi" and "Why I support Abdel-Fattah el-Sissi (Egypt's newly elected president)." (AP Photo/Arab Network for Human Rights Information)
A cover image of the newsletter Wasla, or Link, on the website of the Arab Network for Human Rights Information, an Egyptian human rights and legal center focusing on freedom of expression and Internet freedom in the region, makes a parody of the political situation in Egypt. Egyptian security forces confiscated copies of the newsletter, and arrested a worker in the print shop, in Cairo, Egypt, June 15, 2014, saying the publication threatened the government. Arabic reads, "Go on Normandy" in the bubble, and "Psychological and social analysis of the rise of El-Sissi" and "Why I support Abdel-Fattah el-Sissi (Egypt's newly elected president)." (AP Photo/Arab Network for Human Rights Information)
Story Tools:

Font Size:

Social Media:

(AP) Egyptian security forces confiscated copies of a human rights group's newsletter, and arrested a worker in the print shop, saying the publication threatened the government, the head of the group said Sunday.


Gamal Eid, the head of the Arab Network for Human Rights Information, said police seized 1,000 copies of the publication, entitled Wasla, or Link, from the print shop the night before. Lawyers said investigators accused the worker in the press of illegally printing material that advocates the overthrow of the government and of belonging to a terrorist group, in reference to the Muslim Brotherhood, said Rawda Ahmed, a lawyer for the group. The government declared the Brotherhood a terrorist organization last year and has cracked down on its members and activities.


It was not clear if ANHRI itself or the content of the newsletter was the source of the accusations, Ahmed said.


In a statement, the group said the worker is not responsible for the published material, and denied it was "seditious." The worker will continue to be held pending further investigation from the national security agency, and Eid has been called in for questioning Monday, Ahmed said.


ANHRI is an Egyptian human rights and legal center focusing on freedom of expression and Internet freedom in the region.


The newsletter is a digest of blogs and social media content that has been distributed to select readers by mail since 2010. The current issue focused on newly elected President Abdel-Fattah el-Sissi, with activists discussing the sources of his popularity. One of the contributors argued in favor of el-Sissi's left-wing opponent in the elections, while another supported el-Sissi's election, saying he would keep Egypt a secular state. The issue also included an article on journalist who works for Qatar-based broadcaster al-Jazeera who has been in detention since last year, without formal charges and on hunger strike for over 100 days in protest.


Security officials were not immediately available for comment.


Eid called the accusations "ludicrous," and were a violation of the law and unconstitutional. He said the confiscation gave an ominous sign for freedom of expression under the new president, just a week into his term.


Egypt's newly amended constitution states that censorship or confiscation of publications is prohibited, permitting "limited censorship in times of war or general mobilization."


Since last year's overthrow of Islamist President Mohammed Morsi, the government has shuttered the Brotherhood's daily newspaper and closed a number of Islamist TV stations.


Also on Sunday, police seized a number of supermarket chains in Cairo and its twin city of Giza, owned by a deputy leader of the Brotherhood, Khairat el-Shater, currently in jail, and another wealthy businessman considered a supporter of the group. A government committee has been inventorying the assets of the group and has already ordered the assets of over 500 members seized. Schools and charity groups operated by the Brotherhood have already been targeted by the decision, part of government moves to cripple it by severing its finances.


The Brotherhood denies it adopts violence and has kept up its protests against the current authorities. Interior ministry official Aly el-Demerdash said the supermarkets will be handed over to the ministry of supply which will handle the distribution of the goods.


The supermarkets are among the better known businesses linked to the group, and employ thousands of staff. An economist with a major investment bank said the confiscation Sunday was expected and is in line with government policy to go after the group, downplaying it would have an impact on the general investment atmosphere in Egypt. He agreed to speak on condition of anonymity to discuss a sensitive business matter.


El-Sissi has made it a priority to attract foreign and domestic investment to help Egypt's ailing economy. He has so far gained strong financial support from Saudi Arabia, the Emirates and other Gulf countries, who opposed the Brotherhood's rise to power.


Associated Press
Comments
comments powered by Disqus



Featured Businesses


Poll



Info Minute



Gas Prices

Wilkes-Barre Gas Prices provided by GasBuddy.com